Saturday, 7 May 2011

Kerak Nasi Untuk Ibu


Hari ini semua adik-beradik pulang beraya di Kuala Lumpur setelah beraya di kampung mertua. Ibu yang di KL agak kesunyian, tetapi setelah mendengar abang dan kakak-kakak hendak datang beraya, ibu gagahi juga bangun pagi menggoreng nasi buat santapan pagi mereka yang akan datang nanti

Aku yang bongsu tinggal dirumah sambil menolong apa yang patut memerhati kegagahan ibu yang sememangnya aku tahu sakit dan bengkak kakinya semakin menjadi-jadi semenjak bulan puasa tempohari.

Aku minta untuk membantu... "tak payah" katanya.

"Biar mak yang buat.. nanti lain rasanya kalau kamu yang buat."

Aku biarkan sahaja walau dalam hati terasa pedih dan sayu melihat kegagahan mak nak juga sediakan nasi goreng untuk anak-anaknya yang bakal merayakan Aidilfitri bersamanya.

Aku tahu di sudut hati mak ada rasa sedih dan sayu kerana anak lelakinya tak beraya bersama di pagi raya.. tetapi langsung tidak ditunjuk malah ingin pula menjamu anaknya.

Terhinjut-hinjut mak ke sana ke mari mengambil bahan-bahan nasi goreng.

Bukan main khusyuk dan bersungguh-sungguh beliau cuba menyediakan juadah; semampunya.

Apabila semua abang, kakakku dan anak saudaraku sampai aku mula hidangkan nasi yang digoreng oleh mak tadi.

Semuanya pakat menjamu selera.. memang berselera semua sukakan nasi goreng mak.. mak tahu anak-anaknya sukakan nasi goreng air tangannya..

Dalam tak sedar nasi dah hampir habis. Terdetik dihatiku :

"Ahhh mak belum makan apa-apa semenjak pagi kerana sibuk sediakan nasi tu."

Tiba-tiba abangku bertanya, "siapa yang tak makan lagi nasi ni?"

Aku menjawab, "mak belum makan lagi.."

Mak dengan bersungguh menjawab, "ehh mak tak mahu... tak lalulah nasi goreng, nak makan roti jer sekejap lagi."

Dua tiga kali kami pelawa begitu juga jawabnya. Kataku dalam hati, " oohh mungkin juga mak nak makan roti sebab nak kawal penyakit kencing manisnya."

Bila semua dah pulang.. aku lihat mak terhinjut-hinjut ke dapur. .lantas aku bertanya, "mak nak apa.. saya nak ambilkan.'

"Tak mengapa, mak nak rasa makanan ni sikit.'

Sayu sedih dan terguris sungguh hati aku.. bila kulihat mak rupanya sedang mengikis kerak-kerak nasi goreng yang masih berbaki dalam kuali untuk dimakan.

Itulah kasih seorang ibu pada anak-anaknya..

Zaman sekarang pun masih ada ibu yang sanggup berlapar dan mendahulukan anak-anaknya asal mereka semua kenyang. Kami benar-benar kalah dengan apa yang kami saksikan..

"YA Allah, Engkau peliharalah ibu kami.. ampunilah dosanya.. berilah kekuatan kepada anak-anaknya untuk membalas jasa ibu yang tak terhingga, amin.."

- Artikel iluvislam.com

Friday, 15 April 2011

Makan DURIAN!!!

Assalamualaikum......
haaaa...rasa - rasanya semua pun dah tau,
program kita untuk melancong ke rumah En Azni dibatalkan dan ditangguhkan atas beberapa sebab tertentu,
Namun begitu, kita masih ada agenda lain bersama En Azni,
Dengan sukacitanya dimaklumkan bahawa kita akan akan makan buah Durian bersama dengan En Azni,

Program : Makan Durian
Hari & Tarikh : Rabu (20 April 2011)
Waktu : 8.00 pg - 10.00 pg (sebarang pertukaran akan diberitahu)
Tempat : PULAKO IPIP

Diharapkan semua dapat bekerjasama dan bersama - sama hadir ke jamuan kecil - kecilan itu,
kalau boleh, bawak la sikit buah tangan ke, ape ke, takkan nak makan Durian je..hehehe
Itu sahaja makluman dari saya,
Harap maklum..

Sekian,
Yang Betul,
WAK....

Friday, 8 April 2011

Sahabat

MEMORI ITU by Zulfan



Tiap bertemu kan berpisah yang awal ada akhirnya
Itulah lumrah dunia ketetapan dari yang esa
Kenangan mengajar kita erti hubungan manusia
Tidak dapat dipisahkan dari rahmat pencipta

Sebuah memori yang tersingkap kembali
Kisah pertemuan kali pertama
Di dalam taman yang mengajar kita
Erti kehidupan penuh pancaroba

Di sini kita berjanji setia
Bersama menongkah awanan cita
Menanti jernih hujanan kejayaan
Berkat dai usaha doa tulus padanya

Tutur kata guru bagaikan azimat
Sering mendidik jiwa yang lemah ini
Ungkapan hikmahmu tinggi nilainya
Dan menjadi bekalan kami di hari muka

Oh temanku masih kau ingat
Susah senang harungi bersama
Pahit manis kita rasainya
Demi harapan kedua ibu bapa

Sendau gurau,senyum tangis sendu
Masih lagi segar di ingatan
Rindu hati ingin bersemuka
Setelah kita berpisah sekian lama

Kupanjatkan doa agar dipertemukan
Kerana kudratmu tiada batasan
Bertemu,berpisah hanya kerana Allah
Ukhuwah yang terbina anugerah darinya

Lirik :Fakhrul/ Mat Khir
Lagu Amir/ Isham

Sunday, 3 April 2011

Berita

Pengetua Korea Selatan lawat Malaysia


SEBAHAGIAN daripada ahli rombongan pengetua sekolah dari Korea Selatan bersama Zuariah Yusoff (lima dari kanan) dan pelajar-pelajar SMK SS17 di Subang Jaya, baru-baru ini.

Seramai 29 pengetua dan timbalan pengetua dari sekolah-sekolah di Korea Selatan mengunjungi Sekolah Menengah Kebangsaan SS17, Subang Jaya (SMK SS17) baru-baru ini dalam usaha merapatkan hubungan antara kedua-dua buah negara di samping bertukar-tukar pandangan untuk memantapkan lagi sistem pendidikan masing-masing. Rombongan berkenaan ditaja Kementerian Pelajaran Korea yang bertujuan melihat sendiri sistem pendidikan di negara ini.
Ketua rombongan, Park Jin Soo berkata, lawatan yang diiringi dua pegawai Kementerian Pelajaran Korea Selatan itu turut berkunjung ke sekolah-sekolah lain yang terpilih.
"Semua pengetua dan timbalan masing-masing berpeluang meninjau sistem pendidikan di sekolah-sekolah yang dipilih sambil bertukar-tukar fikiran dan maklumat dengan guru serta pengetua sekolah yang dikunjungi,'' katanya ketika ditemui.
Kunjungan mereka ke SMK SS17, Subang Jaya itu dikendalikan sendiri pelajar-pelajar prauniversiti sekolah itu.
Rombongan berkenaan disajikan dengan tayangan video tentang SMK SS17, persembahan tarian pelbagai kaum, permainan tradisional seperti congkak dan batu seremban.
Mereka juga diberi kesempatan melawat kawasan persekitaran sekolah termasuk Pendidikan Kelas Khas.
Jin Soo berkata, kunjungan itu dapat mengeratkan hubungan dua hala antara Malaysia dan Korea Selatan di samping mempelajari budaya dan adat resam penduduk di negara ini.
Ketua Penyelia Kementerian Pelajaran, Daerah Gyeonggi Korea Selatan, Yong Ki Kim berkata, peserta rombongan itu amat gembira dapat melihat perpaduan yang dipamerkan pelajar SMK SS17 yang memakai pakaian tradisional pelbagai kaum.
Beliau berkata, pelajar di sekolah itu kelihatan sangat mesra, berbudi bahasa, berdikari dan bijak menguruskan sendiri kedatangan rombongannya.
"Saya amat tertarik melihat pelajar India memakai ceongsam, pakaian tradisional kaum Cina, manakala pelajar Cina memakai baju kurung atau kebaya", katanya.
Beliau berkata, rombongannya kagum dengan pelajar di sekolah ini yang boleh menguasai lebih daripada dua bahasa walaupun negara ini memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan mengekalkan bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua.
"Hanya kebelakangan ini Korea Selatan mula giat mempelajari bahasa Inggeris," katanya dalam bahasa Korea yang diterjemahkan oleh juru bahasa rombongan itu.
Sementara itu, Pengetua SMK SS17, Zuariah Yusoff berkata, beliau amat gembira menerima kunjungan itu kerana dapat menjalin hubungan dengan golongan pendidik Korea Selatan dan secara tidak langsung dapat bertukar-tukar fikiran.

Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)

KSSR terap 1Malaysia

Oleh MOHD. FADZLY MOHD. IZAB

KURIKULUM baru akan memupuk semangat 1Malaysia melalui subjek baru yang bertemakan kenegaraan dan patriotik. -Gambar hiasan

KURIKULUM baru sekolah rendah yang dikenali sebagai Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) akan diperkenalkan pada 2011 dengan subjek yang lebih sedikit tetapi menggunakan pendekatan yang lebih interaktif.
Kurikulum tersebut bakal menggabungkan beberapa subjek menjadi satu selain turut akan memperkenalkan satu subjek baru yang bertema semangat kenegaraan dan patriotik.
KSSR akan mula diperkenalkan dan diterapkan kepada murid tahun satu kerana kesesuaian murid tersebut yang baru menduduki alam persekolahan atau peringkat awal pendidikan mereka.
Penerapan dari peringkat awal akan membantu memudahkan perjalanan serta pembelajaran murid-murid tersebut yang akan melangkah ke tahun-tahun seterusnya sejajar dengan perubahan umur.
Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom berkata, KSSR tidak akan menggantikan tetapi beriringan dengan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR).
Melalui KSSR katanya, pengajaran dan pembelajaran akan menggunakan modul yang akan menggantikan buku teks oleh itu guru-guru sedang disedia dan dilatih untuk KSSR.
Ia diharap dapat meningkatkan penguasaan murid-murid sekolah rendah khususnya dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris.
Pendekatan teknik pengajaran dan pembelajaran (P&P) akan menjadi lebih menarik dan interaktif di mana ia melibatkan penggunaan dua bahasa tersebut serta meningkatkan penguasaannya bagi guru-guru untuk mengajar dalam subjek Matematik dan Sains sejajar dengan matlamat kerajaan.
Buat peringkat permulaan, sebanyak 500 buah sekolah telah menjalani uji rintis mulai 31 Mac 2009 sehingga akhir Jun 2009.
Sebanyak 50 buah sekolah akan menjalani uji rintis semua mata pelajaran manakala sekolah selebihnya akan menjalani uji rintis dalam mata pelajaran terpilih.
KSSR membahagikan mata pelajaran kepada tiga modul iaitu Modul Asas Teras, Modul Asas Tema dan Modul Asas Elektif.
Tahap satu sekolah rendah (tahun 1 hingga 3) akan tertumpu kepada penguasaan 4M (membaca, menulis, mengira dan menaakul) serta kemahiran asas teknologi komunikasi dan maklumat (ICT), perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sikap dan nilai.
Sementara tahap dua sekolah rendah (tahun 4 hingga 6) akan tertumpu kepada pengukuhan dan aplikasi 4M, kemahiran asas ICT, perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, sikap dan nilai.
Selain itu, kementerian juga akan memperkenalkan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) bagi murid-murid prasekolah berumur lima dan enam tahun seluruh negara.
Pada peringkat ini pula, tumpuan akan diberikan kepada perkembangan sosioemosi, kerohanian, fizikal, kognitif, sahsiah, persediaan ke sekolah rendah serta pendedahan awal mengenai kemahiran 4M.
KSPK akan memudahkan lagi murid-murid prasekolah ini untuk menyediakan mereka memasuki alam persekolahan selain pendekatan yang lebih mesra dan menarik digunakan bersesuaian dengan peringkat umur kanak-kanak prasekolah.

Realiti Insan - Santeekee

Ku layangkan segala anganku
Ku lepaskan semua khayalan jiwaku
Berpijak di bumi yang satu
Memandang tinggi di langit biru

Satu janji di dalam hati
Satu mimpi yang akan ku rai
Harapan ku dalam hidup ini
Ku ingin memgapai cita dan cinta

Ini bukanlah satu mimpi
Atau ilusi dalam jiwa yang sunyi
Ini adalah reality keyakinan insan yang penuh mesti

Satu janji di dalam hati
Satu mimpi yang akan ku rae
Harapan ku dalam hidup ini
Ku ingin memgapai cita dan cinta

Satu satu mimpi di dalam hidup ku ini
Satu satu janji yang ku gapai pasti

Satu satu mimpi di dalam hidup ku ini
Satu satu janji yang ku gapai pasti